MobilePay VISA Electron ViaBill Dankort + VISA/Dankort MasterCard VISA

Hvad er tubular hjul/fælge

Oprettet d. under Blog

Hvad er tubular hjul/fælge

Tubular er det man i daglig tale kalder ”lukket ring”. Med ”lukket ring” menes, at dækket er lukket helt til omkring slangen. Så med ordet ’ring’ mener man faktisk dæk.

Slangen i et tubular dæk er oftest en latex slange og her handler det udelukkende om vægt. I gamle dage var tubular populær blandt alle der havde et sæt hjul til at køre stærkt på. For helt frem til starten af år 2000, kunne man faktisk kun lave lette hjul i tubular model. Dette skyldes, at man dengang ikke vidste hvordan man lavede fælgkant i ren carbon. Så med tubular hvor dækket er limet eller tapet ovenpå fælgen, og dermed undgår en fælgkant, var tubular den eneste mulighed for at lave et let full carbon fælg.

Forbruget af tubular er faldende - clincher tager over

I dag bliver tubular modellerne stadig brugt, men dog i mindre antal. Dette skyldes, at forskellen på vægten i tubular og clincher (almindelig dæk og slange) er blevet meget lille. Så den eneste forskel der i dag er på tubular og clincher er faktisk kun køreegenskaberne. Der er ingen tvivl om at de runde tubular dæk, med deres form, har bedre vejgreb, og dermed kører bedre i sving end clincher modellen. Men prisen er også en faktor. For hvor du med clincher bare kan lappe slangen, eller sætte en ny slange i når du punkterer, så er det et nyt dæk, når du punkterer på et tubular hjul. Prisen på et godt tubular dæk render hurtigt op i 4-500 kroner, og der er ingen der siger, at det ikke punkterer efter 2 kilometer.

Tubular og lim kræver erfaring

Desuden er bøvlet med at lime eller tape en tubular noget omstændig. Hos Frontbike limer vi tubeless dæk på fælgen, men det er en proces der sviner lidt de første gange man gør det. I min tid som mekaniker på diverse cykelhold, har jeg limet mere end 500 lukkede ringe. De første gange skulle der gøres godt rent på fælgen og egerne efter montering. Men hurtigt lærte man de små tricks, der gjorde at det gik meget bedre. Når man er blevet god til det, så er lim langt bedre end tape til tubelur.

Fordele og ulemper ved tubular

Så hvis man skal korte det lidt ned til fordele og ulemper ved Tubular, set fra en mekaniker og cykelrytters perspektiv, så er det:

Fordele:

  • Den lave vægt
  • Køreegenskaber

Ulemper:

  • Sværere at montere end Clincher
  • Prisen på dæk ved punktering
  • Har du et extra dæk med, kan du godt lappe ude på en tur i tilfælde af punktering, men det er besværligt

 

Vi kommer senere med en video hvordan man skifter/monterer dæk på en tubular fælg/hjul

 

Billede af en Black Inc tubular fælg:


Ingen kommentar(er)
Skriv din kommentar